Het eerste ontwerp van de OT 1300 is van 1965. Er
werden 50 exemplaren gemaakt uitsluitend voor circuit doeleinden. De OT
van onze Scuderia is één van de twee nog bestaande exemplaren die wij
kennen, die getransformeerd is van circuit Abarth tot rally Abarth het
andere exemplaar is naar Amerika gegaan.
De restoratie van deze ex-museum Abarth heeft vele
jaren in beslag genomen, door de onbruikbaarheid (slijtage) en het
ontbreken van diverse onderdelen, dienden deze hermaakt te worden, een
zeer exclusief en tijdrovend karwei. Dankzij de grote know-how van
tuning bedrijf : Guy Moerenhout en zijn staf te Mortsel (B.) heeft deze
uitzonderlijke restoratie plaats kunnen vinden.
Het resultaat mag er wezen en als trotse Abarth fans
werden wij tijdens de World Abarth Meeting, op 22 en 23 mei 2004 in
Beaune (Fr.) beloond door de ere gast de charmante Annelise Abarth,
vrouw van de veel te vroeg overleden Carlo Abarth, die onze OT, onder
grote belangstelling van pers en media, voorzag van haar handtekening
met vermelding van “number one”. Een historisch en gelukkig moment voor
de leden van de Scuderia!!!
Ook hier is Fiat weer de basis, men nam als uitgangspunt het onderstel
van de Fiat 850,de motor is echter een volledig Abarth product een op de
achterbrug geplaatste 4-cylinder lijnmotor 86 x 55,5 mm – 2
bovenliggende nokkenassen – 2 dubbele webers ca.150 pk, 9000 rpm met een
top van 240 km - F.I.A. homologatie Nr.229 – FIVA card nr.23677. Had de
circuitwagen een droge cartersmering voor rally gebruik hebben wij voor
de normale Abarth carter gekozen.
* * *
De beloning voor de restoratie door Annelise Abarth met haar
handtekening tijdens de World Abarth Meeting te Beaune (Fr.) op 22 en 23
Mei 2004 met vermelding van “number one”
|