Scuderia Team Filmpjes Geschiedenis Foto Galerij Links Gastenboek

Home

Monomille  Abarth OT Abarth 500 Abarth 030 Porsche Kever Rally's Artikels
 

 

  ..:: Mr. Carlo Abarth ::..

 

..:: News ::..

 

 

Mr. Abarth

Partners

De Scuderia is steeds omringd geweest door diverse partners. Hier vindt u er enkelen ...

 
 
Blog

Bezoek onze Webblog voor het meest recente nieuws en activiteiten...

 

Terug naar vorige

 

 

 
 

Wie was Carlo Abarth ?  

Karl Abarth werd geboren in Wenen op 15 november 1908. Op 30 jarige leeftijd en na een gedegen opleiding in Oostenrijk op technisch gebied vertrok Karl naar Italië alwaar zijn vader werkte. Hij nam de Italiaanse nationaliteit aan (vandaar de naam Carlo) en na diverse  technische banen stichtte hij zijn eigen firma Abarth & Co S.r.l. te Bologna.

Stelt men de vraag: Wat was het unieke aan Abarth, dan zou men kunnen zeggen een “tuner” gelijk zijn tijdgenoten Ferrari en Porsche. Om een voorbeeld van zijn grote technische kunnen te geven: van Ferry Porsche kreeg hij in 1960 het verzoek om een Porsche te ontwerpen voor het race programma van Porsche. Dit werd de beroemde Porsche Carrera Coupé  Corsa. Hiervoor ontving Carlo 26 chassis van de toenmalige 356 B Porsche en Porsche haalde met deze auto’s de ene na de andere overwinning. Naast diverse prijswinnende prototypes onder de naam Abarth voorzag hij vele merken zoals Lancia Fiat van snelle opgevoerde motoren.

Onze Scuderia beperkt zich echter tot de kleine Fiat Abarth 695, de 695ss, de Abarth Monomille en de Abarth OT. Sinds de lente van 2007 heeft ook een Abarth 030 onderdak gevonden bij de Scuderia.

Er bestond een contract met de Fiat fabrieken voor de levering van de Fiat 500 en 600 modellen, deze werden door Abarth onder handen genomen en verlieten de fabriek als kleine race monsters. Er bestaat helaas geen origineel register van de Abarth fabriek maar het waren er vele. Naast de door de fabriek uitgebrachte Abarths' waren er destijds veel specialisten op Abarth gebied die net als Abarth de Fiatjes ombouwde met de door Abarth geleverde onderdelen, sets of zelfs motoren. Helaas door de minder goede tijden voor de automobiel industrie was Abarth min of meer gedwongen zijn fabriek over te laten aan het Fiat concern. Dit gebeurde in 1971 en dat was tevens min of meer het einde van de fabricage van de Abarth 500 en 600.

Gelukkig bestaat er nog een exclusieve groep mensen, waaronder onze Scuderia, bij wie de liefde voor de Oldtimer Abarth voortleeft en die alle mogelijke moeite doen om door restauratie of heropbouw de naam te doen voortbestaan. Zoals bekend was de prijs/kwaliteit verhouding in de jaren zestig van de kleine Fiatjes laag, met een eenvoudige auto met een te grote aanleg voor roest tot gevolg !!!! Gelukkig kan men wat het roestprobleem betreft vandaag de dag nog aan de nodige stukken komen tegen redelijke prijzen zoals bodemplaten, kofferdeksels portieren etc. Komt men echter bij het Abarth hart, de motor, dan is de markt zeer beperkt. Gelukkig zijn er in Europa nog enkele Abarth specialisten zoals Guy Moerenhout in België, ons inziens de man met de meeste originele onderdelen die er nog zijn. Daarnaast beschikken hij en zijn staf over een enorme know how, en naast restauratie en tuning heeft hij diverse Abarths “in-de-aanbieding”, met export tot in Japan !!

Graag verwijs ik u door naar de rubrieken Rally's en Artikels voor een overzicht van de evenementen en gebeurtenissen waaraan de Scuderia de voorbije jaren heeft deelgenomen.

 

De eigenaar van de Scuderia, Koos Visser

met Mevr. Annelise Abarth