Karl Abarth werd geboren
in Wenen op 15 november 1908. Op 30 jarige leeftijd en na een gedegen
opleiding in Oostenrijk op technisch gebied vertrok Karl naar Italië
alwaar zijn vader werkte. Hij nam de Italiaanse nationaliteit aan (vandaar
de naam Carlo) en na diverse technische
banen stichtte hij zijn eigen firma Abarth & Co S.r.l. te Bologna.
Stelt men de vraag: Wat
was het unieke aan Abarth, dan zou men kunnen zeggen een “tuner”
gelijk zijn tijdgenoten Ferrari en Porsche. Om een voorbeeld van zijn
grote technische kunnen te
geven: van Ferry Porsche kreeg hij in 1960 het verzoek om een Porsche te
ontwerpen voor het race programma van Porsche. Dit werd de beroemde Porsche Carrera Coupé
Corsa. Hiervoor ontving Carlo 26 chassis van de toenmalige 356 B Porsche en Porsche
haalde met deze auto’s de ene
na de andere overwinning. Naast diverse prijswinnende prototypes onder de
naam Abarth voorzag hij vele merken zoals Lancia Fiat van snelle
opgevoerde motoren.
Onze Scuderia beperkt
zich echter tot de kleine Fiat Abarth 695, de 695ss, de Abarth
Monomille en de Abarth OT. Sinds de lente van 2007 heeft ook een Abarth
030 onderdak gevonden bij de Scuderia.
Er bestond een contract
met de Fiat fabrieken voor de levering van de Fiat 500 en 600 modellen, deze
werden door Abarth onder handen genomen en verlieten de fabriek als
kleine race monsters. Er bestaat helaas geen origineel register van de
Abarth fabriek maar het waren er vele. Naast de door de fabriek
uitgebrachte Abarths' waren er destijds veel specialisten op Abarth
gebied die net als Abarth de Fiatjes ombouwde met de door Abarth
geleverde onderdelen, sets of zelfs motoren. Helaas door de minder goede
tijden voor de automobiel industrie was Abarth min of meer gedwongen
zijn fabriek over te laten aan het Fiat concern. Dit gebeurde in 1971 en
dat was tevens min of meer het einde van de fabricage van de Abarth 500
en 600.
Gelukkig bestaat
er nog een exclusieve groep mensen, waaronder onze Scuderia, bij wie de
liefde voor de Oldtimer Abarth voortleeft en die alle mogelijke moeite
doen om door restauratie of heropbouw de naam te doen voortbestaan. Zoals
bekend was de prijs/kwaliteit verhouding in de jaren zestig van de
kleine Fiatjes laag, met een
eenvoudige auto met een te grote aanleg voor roest tot
gevolg
!!!! Gelukkig kan men wat
het roestprobleem betreft vandaag de dag nog aan de nodige stukken komen
tegen redelijke prijzen zoals bodemplaten, kofferdeksels
portieren etc. Komt men echter bij het Abarth hart, de motor, dan is de
markt zeer beperkt. Gelukkig
zijn er in Europa nog enkele Abarth specialisten zoals Guy Moerenhout in België, ons inziens de man
met de meeste originele onderdelen die er nog zijn. Daarnaast beschikken
hij en zijn staf over een enorme know how, en naast restauratie en tuning heeft hij diverse Abarths “in-de-aanbieding”,
met export tot in Japan !!
Graag verwijs ik u door
naar de rubrieken Rally's en
Artikels voor een overzicht van de
evenementen en gebeurtenissen waaraan de Scuderia de voorbije jaren
heeft deelgenomen.
De
eigenaar van de Scuderia,
Koos Visser
met
Mevr. Annelise Abarth
|